Jak poprawić wzrok dzięki diecie, suplementom bogatym w antyoksydanty i witaminy. Jak poprawić wzrok? Dieta na lepszy wzrok. Luteina na wzrok. Witaminy na wzrok.

WZROK, POPRAWA WZROKU, NATURALNE PRODUKTY CALIVITA, DIETA NA LEPSZY WZROK

 

Wypowiedź konsumenyki w CaliNews styczeń/luty 2001r.
Jestem okularnicą. Zaczęło się od wady -1,5 dioptrii w siódmej klasie szkoły podstawowej. Z czasem doszłam do -11,0 dioptrii. Miałam do wyboru: mocniejsze, grubsze i cięższe szkła albo ćwiczenia wzroku według autorskiego programu Litwinowa. Wybrałam ćwiczenia. Wada zmniejszyła się do -5,5 dioptrii, ale ciągle miałam problemy z tzw. wtrętami ciała szklistego. Są to początkowo latające przed oczyma czarne nitki, pajączki, które zbijają się później w grudki utrudniające czytanie, a nawet normalne widzenie.

Jakiś czas temu, na spotkanie dla mojej grupy w Krakowie, przyjechali wspaniali wykładowcy z Łodzi: dr Krystyna Cybart i dr Adam Cybart. Pani doktor mówiła o podobnych problemach z oczami, których doświadczyła osobiście – i które skończyły się po zażywaniu luteiny. Oczywiście od razu na drugi dzień zakupiłam preparat Lutein i zaczęłam zażywać regularnie jedną kapsułkę dziennie. Nie myślałam, że poprawa mojego wzroku może być tak szybka, tym bardziej mnie więc zaskoczyła, ale i ucieszyła. Poleciłam więc luteinę mojej niemal niewidomej przyjaciółce. Cierpi ona na zespół okulistyczno -neurologiczny Stargarta (nie przeszkadza jej to w byciu dystrybutorem CF!). Widziała jedynie szare kolory z poświatą. Ale już po zażyciu półtora opakowania preparatu Lutein zaczęła widzieć żywe kolory. Również polepszyło się jej widzenie o zmierzchu i akomodacja oczu.

 

Przegląd literatury na temat suplementów żywieniowych wspomagających jakość widzenia przynosi interesujące wiadomości. Co roku odkrywa się w przyrodzie coraz więcej substancji o właściwościach przeciwutleniających. Są to tzw. „żywe pokarmy” – związki fitochemiczne. Należą do nich również luteina i zeaksantyna, zaliczane do rodziny karotenoidów. Są to również podstawowe barwniki znajdujące się w centralnej części siatkówki, które pomagają w filtracji szkodliwego dla oczu światła. Luteina działa w oku jak żółty filtr świetlny. Jej mikroskopijne ilości gromadzą się w części środkowej oka w tzw. plamce żółtej i w soczewce. Zmiany chorobowe w obrębie żółtej plamki mogą prowadzić do postępującej utraty centralnego widzenia Lutein_Pluskolorów, do pogłębiających się problemów z czytaniem oraz rozpoznawaniem twarzy. Badania wykazały, że dzienna dawka luteiny – w ilości 6 mg – może zredukować występowanie uszkodzeń siatkówki aż o około 43%. Jako bardzo silny antyoksydant, luteina chroni też siatkówkę przed działaniem wolnych rodników. Musimy pamiętać, że substancji tej nie potrafimy sami wyprodukować, dlatego tak ważne jest dostarczanie jej w diecie.

Naturalnym źródłem luteiny jest szpinak, sałata, pietruszka, brokuły, seler i kapusta włoska. Jeżeli spożycie tych produktów jest niedostateczne, to koniecznie powinniśmy naszą dietę suplementować luteiną. Szczególnie powinny o to zadbać osoby, u których występuje zwiększone ryzyko degeneracji plamki żółtej, czyli: palacze, kobiety po menopauzie oraz ludzie z jasnym kolorem oczu i ci, którzy narażeni są na długotrwałe działanie promieni słonecznych i UV.

Według starożytnej medycyny chińskiej, kondycja oczu jest ściśle związana z funkcjonowaniem niektórych narządów wewnętrznych, m.in. wątroby. Taoistyczne ćwiczenia oczu nie tylko je wzmacniają, ale też zapobiegają schorzeniom takim jak zaćma, astygmatyzm, krótkowzroczność, jaskra, a nawet mogą pomóc przy problemach z wątrobą. Nasuwa się więc wniosek – preparat  Liver Aid  wspomagający wątrobę, może być pomocny przy problemach z oczami, których funkcjonowanie wiąże się tak ściśle właśnie ze stanem wątroby. Natomiast wtręty ciała szklistego oka związane są z nieprawidłowym funkcjonowaniem układu moczowego. W tym przypadku dobrze wspomóc się czosnkiem z pietruszkąw produkcie Garlic Caps. Najbardziej jednak niszczący wpływ na nasze oczy ma wszechobecny stres. Niech więc w naszym domu zawsze będą składniki mineralne  Power Mins oraz preparat  Stress Management.

Tak więc „okularniku” – używaj swojej siły i wiedzy. Czas najwyższy, abyś zaczął to robić. Nie musisz nosić coraz mocniejszych szkieł. Suplementuj dietę luteiną, oczyść swoją wątrobę i nerki, ćwicz, a szybko dostrzeżesz pozytywne rezultaty.

mgr biologii Liliana Jacek


Nowy produkt CaliVita ZenThonic

  • Utrzymuje w zdrowiu białka soczewki, poprawia ostrość widzenia, przeciwdziała zaćmie i tzw. „kurzej ślepocie”

Dieta na lepszy wzrok

Dla oczu szczególnie ważne są produkty zawierające substancje hamujące powstawanie wolnych rodników.

Luteina gromadzi się w plamce żółtej i w soczewce. Działa jak filtr, zabezpieczając oko przed szkodliwym promieniowaniem UVA i UVB. Substancja ta jest silnym przeciwutleniaczem, dzięki czemu chroni naczynia włosowate siatkówki i fotoreceptory plamki żółtej przed uszkodzeniami.

Na tym nie koniec: odpowiednia dawka luteiny może nawet o 30% zmniejszyć ryzyko rozwoju zaćmy! Jako że organizm człowieka nie wytwarza luteiny, musimy ją dostarczać z jedzeniem. Znajdziesz ją w szpinaku, jarmużu, kapuście włoskiej, natce pietruszki, groszku zielonym, brokułach, papryce, dyni oraz jeżynach, malinach i nektarynkach. Możesz też przyjmować suplementy luteiny.

Witamina A (beta-karoten) jest silnym antyoksydantem zwalczającym wolne rodniki, które uszkadzają wzrok. Ma również ogromne znaczenie w prawidłowym funkcjonowaniu fotoreceptorów siatkówki oka, dzięki czemu dobrze widzimy o każdej porze dnia.Niedobór beta-karotenu przyczynia się do tzw. kurzej ślepoty, zaś utrzymujący się deficyt tej substancji m.in. przyczynia się do rozwinięcia zespołu suchego oka oraz powstawania blizn rogówki. Źródłem witaminy A są marchew, papryka, brokuły, warzywa o ciemnych liściach, pomidory i brzoskwinie.

Witamina C Dzięki niej następuje synteza kolagenu, który jest odpowiedzialny za trwałość naczyń krwionośnych oka. Jeśli pojawia się jej niedobór, naczynia spojówki stają się kruche, a w konsekwencji następują krwotoki i wylewy uszkadzające wzrok. Znajdziesz ją w natce pietruszki, warzywach kapustnych, papryce, dzikiej róży, kiwi oraz cytrusach.

Witamina E wspomaga przyswajanie beta-karotenu przez ściany jelita cienkiego oraz poprawia szczelność błon komórkowych. Jest najsilniejszym witaminowym przeciwutleniaczem. Zapobiega utlenianiu witaminy A, neutralizuje wolne rodniki i hamuje tworzenie się toksycznych substancji – nadtlenków tłuszczowych, złego cholesterolu itp. uszkadzających naczynia krwionośne. Bogate w witaminę E są oleje roślinne.

Mikroelementy – cynk, selen i miedź niezbędne dla wzmocnienia wzroku. Cynk zapobiega osłabieniu widzenia związanemu z wiekiem. Bierze też udział w wytwarzaniu rodopsyny, dzięki której rozróżniamy odcienie szarości i widzimy po zmierzchu. Jego niedobór może prowadzić do krótkowzroczności.

Cynk i selen zmniejszają ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej. Z kolei miedź poprawia trwałość naczyń krwionośnych oka przez wzmocnienie wiązań kolagenowych. Selen znajdziesz w rybach i owocach morza, pestkach dyni, cynk – w jajkach i pieczywie pełnoziarnistym, a miedź w awokado, orzechach i owocach morza. Znajduje się w nasionach roślin strączkowych, produktach zbożowych, kaszach i ostrygach.

Badania potwierdzają, że osoby, które spożywają ryby dwa razy w tygodniu, dużo rzadziej cierpią na zwyrodnienia plamki żółtej.
Ryby morskie są bowiem bogatym źródłem tłuszczów z rodziny omega-3, a w szczególności kwasu dokozaheksaenowego (DHA), który w okresie płodowym buduje oko ludzkie. Kwasy omega-3 chronią również przed jaskrą, obniżając ciśnienie śródgałkowe.

Borówki amerykańskie zawierają bardzo dużą ilość przeciwutleniaczy, które korzystnie wpływają na wzrok

Nie zapominaj też o antocyjanach. Ich najcenniejszym źródłem są jagody, a zwłaszcza borówka amerykańska i borówka czernica, która zawiera aż 15 rodzajów tych związków chemicznych! Antocyjany zwalczają wolne rodniki i regenerują uszkodzone przez nie elementy oka. Uszczelniają naczynia krwionośne oka i dbaj o to, by gałka oczna była dobrze ukrwiona. Poprawiają wzrok krótkowidzów.

Recommended Posts